Wymiana tarcz hamulcowych

WYMIANA TARCZ HAMULCOWYCH

Hamulce to obok opon kluczowy podzespół decydujący o bezpieczeństwie na drodze. Od ich skuteczności zależy długość drogi hamowania. Bywa, że decydują centymetry, więc hamulce muszą zawsze działać poprawnie i skutecznie. Awaria układu hamulcowego w trakcie jazdy może spowodować groźne konsekwencje zdrowotne i finansowe nie tylko dla osoby, która przemieszcza się pojazdem z niesprawnym układem hamulcowym ale również dla innych uczestników ruchu drogowego.

Temperatury na poziomie 600 stopni Celsjusza, przeciążenia mechaniczne, nagłe zmiany warunków jazdy – tarcze hamulcowe narażane są na wyjątkowo trudne warunki pracy. Dlatego, dla bezpieczeństwa własnego i innych, nie wolno na nich oszczędzać.

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?

Do niedawna samochody potrafiły przejechać 2 i 3 komplety klocków hamulcowych na jednych tarczach hamulcowych. W dzisiejszych pojazdach bardzo często podczas wymiany zużytych klocków hamulcowych po 20-40 tysiącach przejechanych kilometrów pomiar tarczy hamulcowej wskazuje potrzebę jej wymiany.

Podstawowym parametrem określającym wymianę tarcz hamulcowych, jako bezwzględna to dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej. Parametr ten przez wielu użytkowników i niestety serwisy samochodowe jest często pomijany przy serwisie układu hamulcowego- kończy się kontrolą wzrokową. Coraz częściej na tarczach hamulcowych montowanych na pierwszym montażu jak i na zamiennikach oznacza się minimalną dopuszczalną grubość tarczy hamulcowej.

Grubość tarczy hamulcowej ma ogromny wpływ na jej zdolność do akumulacji temperatury.

Cieńsza tarcza niż dopuszczalna przez producenta będzie miała wpływ na temperaturę pracy pary trącej, zbyt cienka tarcza hamulcowa jest bardziej podatna na pęknięcia, wykrzywienia co prowadzi do spadku skuteczności hamowania.

Każdorazowa wymiana opon, klocków hamulcowych czy nawet zmiana uszkodzonego koła jest dobrą okazją do kontroli stanu tarcz. Pierwszą oznaką zużycia jest pojawiający się wokół jej obwodu rant – środek tarczy się wyciera, a zewnętrzna ścianka zostaje. Warto przyjrzeć się stanowi tarczy, jeśli grubość rantu przekroczy jeden milimetr na jednej stronie tarczy.

Przy okazji kontroli zwracamy uwagę nie tylko na wspomniany rant, ale też na ogólny wygląd tarcz. Każde pęknięcie, złogi rdzy, nierównomierne wytarcie płaszczyzny ciernej czy skutki uszkodzenia termicznego kwalifikują tarczę – czyli od razu całą parę – do wymiany.

Nie można zapominać, że często kontrola zewnętrznej części tarczy- od strony koła jest w pełni miarodajna- bywają przypadki uszkodzeń na wewnętrznych stronach, które nie są łatwe do zweryfikowania bez dokładnych oględzin, do których niezbędny okaże się demontaż innych elementów układu hamulcowego w celu weryfikacji.

Wykonując wymianę tarcz hamulcowych, należy wymienić również klocki hamulcowe. Podczas pierwszych kilometrów tarcze i klocki „układają się” względem siebie, gwarantując tym samym optymalne efekty i siłę hamowania. Jeśli do nowych i prostych tarcz założymy stare klocki, które mają już nieregularny kształt, zestaw hamulcowy nie będzie działał prawidłowo, obniżając tym samym skuteczność hamowania.

O czym pamiętać po wymianie tarcz hamulcowych?

Po wymianie zarówno tarcz, jak i klocków hamulcowych należy je dotrzeć. Ta czynność polega na unikaniu gwałtownego hamowania podczas pierwszych 200, nawet 300 km. Jeźdź w tym czasie samochodem ostrożnie, przewidując, co może wydarzyć się na drodze. To pozwoli zapobiec ostremu hamowaniu, które może negatywnie wpłynąć na nowe tarcze i klocki jeszcze się docierające. Może to spowodować np. wygięcie tarcz, które zaczną wyczuwalnie bić na kierownicy w przypadku tarcz osi przedniej lub pulsować na pedale hamulca w przypadku tarcz na tylnej osi.

MK PUNKT - specjaliści, których potrzebujesz!
Kontakt